zondag 23 oktober 2016

Afscheid

Zo. 23 okt. 2016

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver: de dag van vertrek was écht gekomen. Het definitieve afscheid, na een week waarin de Regina Maris met haar bemanning voor de laatste voorbereidingen in Amsterdam had gelegen.

De donderdagmiddag ervoor zouden alle kinderen (de eerste keer sinds de inscheping) voor een paar uur hun mobiel terugkrijgen en dus drentelden wij thuis vol spanning rond de telefoon, in afwachting van een bericht. Nou, we hadden geen klagen! Simone heeft wel twee keer drie kwartier aan de lijn gehangen en al die tijd was ze zo vol verhalen dat wij nauwelijks de kans kregen om zo af en toe zelfs maar een vraag te stellen. Dat was een grote opluchting: ze had het duidelijk enorm naar haar zin!
Simone heeft die eerste week al enorm veel beleefd - zoals daar zijn: een lekkend luik boven haar bed; in een brandoefening met blote voeten op het ijskoude dek staan; een uur lang puzzelen om onder de banken van de eetsalon voor tweehonderd euro aan chocopastapotten op te bergen; héérlijk eten maar wel iedere dag pompoen; in haar overall in een ‘écht góór’ opberghok kruipen om roestige, met olie besmeurde ijzerwaren weg te bergen; om de dag maximaal drie minuten mogen douchen (en dan ook nog eens inkijk hebben door een dakraampje); de leiding hebben over het dekschrobben en daarbij een van de docenten opdrachten mogen geven; en ga zo maar door... Maar over al die avonturen ga ik niet vertellen, want anders beland ik in deze blog niet meer bij het afscheid zelf.

Judith is ‘s ochtends naar Amsterdam afgereisd om van daar mee te varen naar IJmuiden (er mocht maar één genodigde mee per kind!) Hajo en ik gingen rechtstreeks naar de sluizen van IJmuiden, in de verwachting dat het niet lang zou duren voor het schip daar zou arriveren. Maar het bleek anders te lopen dan gepland. De Regina Maris heeft wel eens voorspoedigere afvaarten gekend. 

Op de kade, waar zich al een kleine menigte had gevormd, ontvingen we het bericht dat de Regina Maris bij vertrek vertraging had opgelopen omdat er nog een wasdroger aan boord moest komen. Helaas was de leverancier te laat. Het ging nog even duren voor ze konden vertrekken. Even later kwam het volgende bericht: de wasdroger was aan boord. Maar... toen de Regina Maris had willen vertrekken, was een stuk touw dat achter het schip in het water had gedreven, verstrikt geraakt in de schroef. Het was een oerdegelijke tros, zo dik als je bovenarm, en hij zat muurvast. Er worden voor minder schepen uit het water getakeld, maar een driemaster til je niet zomaar op het droge. 

 
Bij de eerste poging om de schroef vrij te krijgen (of was dat de tweede?) ging de schipper te water om te proberen het touw onder water los te snijden. Dat mislukte. Voor de tweede poging werd er een andere tros aan vastgeknoopt en mocht de voltallige bemanning trekken. Complimenten voor de inzet: de tweede tros knapte. Bij de derde poging werd een touw aan de trekhaak van een busje geknoopt. Het busje slipte en veerde terug, de tros gaf geen krimp. En toen, terwijl op de kade van IJmuiden reeds het gerucht de ronde deed dat we morgen terug mochten komen, kwam geheel onverwacht het nieuws dat de Regina Maris was vertrokken! Ze waren onderweg!
Met de schipper

Anderhalf uur later verscheen het schip aan de horizon en niet veel later meerde ze onder luid gejuich en gezwaai aan de kade aan. En daar was Simone, ontzettend stoer op het achterdek in haar gesponsorde rode zeilpak! Aan de wal werd Simone al gauw omringd door een flinke club mensen: wijzelf natuurlijk, ooms en tantes, neefjes en nichtjes, haar beste vriendinnen en de oude buren. Simone liet zich alle aandacht lekker aanleunen. Ondanks het aanstaande afscheid was ze heerlijk uitgelaten!

Helaas kregen we, door de opgelopen vertraging, maar een halfuur de tijd om afscheid te nemen. Dat voelde niet goed, maar gelukkig was de tegenslag nog niet ten einde. Soms blijkt een overdosis pech juist soelaas te bieden... Want plots verscheen daar de schipper en riep om aandacht. Een laatste toespraakje voor vertrek?! Nee, in plaats daarvan liet hij weten dat zojuist z’n koffiezetapparaat er de brui aan had gegeven. ‘En zonder koffiezetapparaat,’ zei hij, ‘ga ik echt niet op pad!’

‘Haha, leuk grapje!’ werd er gemompeld, maar al gauw bleek het echt waar te zijn. En het ging niet zozeer om zijn koffiezetapparaat, maar om het koffiezetapparaat, zo’n geval voor in hotels, dat liters tegelijk produceert. Het moest van de groothandel komen - er was al iemand onderweg. Ons vertrek werd nog even uitgesteld en daar waren we dankbaar voor. 

Het duurde en duurde: het koffiezetapparaat was bij de groothandel uitverkocht. Men was op weg naar een andere winkel waar het nog wel op voorraad was. Maar het liep tegen zessen: filetijd rond Amsterdam en dan wordt er voor koffiezetapparaatkopende zeelieden geen onderscheid gemaakt. Gelukkig zat Simone zo boordevol verhalen dat het geen moment saai werd. 

Uiteindelijk werd, bij de ondergaande zon en onder luid gejuich, het levensreddende onderdeel van de scheepsuitrusting aan boord gedragen. Meteen daarna was het afscheid daar, met omhelzingen, en tranen, en zoenen, en tranen, en zwaaien, en nog meer tranen. De Regina Maris ging de sluizen door.

 Het was al donker toen ze op zee, nog net in de luwte van de lange pier, de zeilen hesen en in de nacht verdwenen. En wat dan weer een enorme meevaller was: de weersvoorspellingen waren bijzonder gunstig. ‘Misschien,’ zei de schipper bij vertrek, ‘varen we in één rak naar de Canaar’ (wat voor ons landrotten wil zeggen: 'naar de Canarische Eilanden zeilen zonder één keer overstag te hoeven gaan.')
 
Inmiddels zijn ze alweer ruim anderhalf etmaal onderweg. De Regina Maris haalde een gemiddelde snelheid van zo’n 7 knopen (13 km/h) en kon recht op haar doel afvaren, naar het Nauw van Calais. Daar is ze zaterdagavond om negen uur gepasseerd. Onderweg kwamen ze containerschepen tegen van wel 350 meter (de Regina Maris is 45m...)! 

Op het moment dat ik dit schrijf koerst de bemanning naar het meest noordwestelijke puntje van Frankrijk. Dat zullen ze over ongeveer 24 uur bereiken. En dan... de open oceaan! Dus als je komende maandag aan de lunch zit, denk dan heel even aan Simone, die waarschijnlijk precies op dat moment de Atlantische Oceaan op vaart...*

Groetjes,
Simone & Mark

* Wil je de reis zelf van dichtbij volgen, klik dan op deze link van marinetraffic of (als dat niet goed werkt) ga naar de website en zoek op ‘Regina Maris’. Marinetraffic werkt iets beter dan de site die ik eerder doorgaf. Zo kun je op het scheepje klikken (linkermuis) om meer informatie te krijgen: de route van het afgelopen etmaal, hoe snel ze varen, enzovoort.